Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar
2014/15. tanév II.félév
Intézet neve:
Szak megnevezése: Tagozat:
Szakirány megnevezése:
Tantárgy neve, Neptun-kódja(i): sportpedagógia
Tantárgy óraszáma: kreditértéke:
A tantárgy előkövetelménye(i):
- 1. A kurzus oktató(i): Veressné dr. Gönczi Ibolya(óraadó)
- 2. A kurzus célja:
Áttekintést adni a sporttudomány értelmezéséről, a neveléstudomány különböző ágaiban rendszerezett alapfogalmakról (pl: szocializáció, nevelés, szükségletek, érdek, érték, szerep, kooperáció, verseny, nevelési stílus, nevelési módszer, kompetencia) és azokról a törvényszerűségekről, szabályokról, elvekről, normákról, amelyek alkalmazásával a sporttevékenység, a sportolók nevelése, felkészítése, versenyeztetése, magánéletének pedagógiai vonatkozásai, valamint a gyógytestnevelés során felmerülő nevelési-oktatási problémák sikeresen megoldhatóvá vállnak.A készségek, kompetenciák tartalmi elemeinek, azok elsajátításának lehetőségeire fókuszálás.(érdekérvényesítés, együttműködési kompetenciák,saját erőforrások, jogok, korlátok és szükségletek azonosításának, értékelésének és megvédésének képessége, projektek, stratégiák tervezése, vezetése, figyelemösszpontosítási képesség, koncentrálóképesség , belső motiváltság a mindennapok kihívásaira, a problémahelyzetek aktív feldolgozására való, autonóm-cselekvés képessége, testi, szellemi
- 3. A kurzus ütemezése, tananyaga
időpont |
téma |
megjegyzés |
febr. 18. |
A félév indítása, követelmények, a beadandó feladatok kritériumai
|
feladattervezés, határidők, szakirodalmak |
febr. 25.
|
sporttudomány-sportpedagógia - alapfogalmak
|
sportped/pszich könyv I.(17-28old) nevelés-oktatás-stb |
márc. 4.
|
a sport szerepe a modern társadalomban és az egyén életében |
|
márc. 11.
|
sport és egészségfejlesztés életrend, szabadidő, sport |
|
márc. 18. |
sport egyéb funkciói (sport és politika, profizmus-amatőrizmus, sport-művészet, sport-szórakoztatás) |
|
márc. 25. |
neveléstudomány – alapfogalmak
|
a szakirodalmi összeállítás beadása |
ápr. 1. |
sporttevékenység-nevelési folyamat a sport nevelőhatása |
|
ápr. 8. |
pedagógiai cél és feladatrendszer a sportban |
|
ápr.15. |
sport és oktatás – didaktikai folyamat, alapfogalmak |
|
ápr. 22. |
pedagógiai tervezés kérdései
|
|
ápr. 29. |
motiválás-differenciálás-ellenőrzés szempontjai |
|
máj. 6. |
testnevelő/edző pedagógiai szerepe |
a csoportos feladat beadása
|
máj. 13. |
specifikus kérdések 1. tehetséggondozás, korai szakosítás, sportválasztás |
|
máj. 20. |
specifikus kérdések2. felnőttek és speciális csoportok sportolása |
|
- 4. Félévközi és vizsgakövetelmények
évközi munka:
- lehetőség szerint az előadás látogatása
- önálló szakirodalmi összeállítás megadott szempontok alapján (15-20db-ból álló bibliográfia) valamely témakörhöz kapcsolódóan, határidő: március 25.
- csoportmunkában (3-4 fő!!) vagy egyénileg összeállított „egészség nap- sport nap” program általános vagy középiskolás osztálynak, vagy kollégiumi csoportnak (megnevezni a korosztályt, a részletes tevékenységek leírása, időkeretei, személyi és tárgyi feltételei, értékelése, pénzügyi háttere,)határidő: május 6.
A beadandó feladatok elfogadása a vizsgára jelentkezés feltétele
- 5. Értékelés módja: Kollokvium a megadott szakirodalmak alapján
- 6. Kötelező irodalom
Bauer Béla- Szabó Andrea (szerk)(2011): Arctalan nemzedék. NCSSZI. Bp. (Perényi Szilvia tanulmánya: 159-183old.)
Bíróné Nagy Edit: Sportpedagógia. 2004, Dialóg Campus, Budapest
Gábor Kálmán - Jantyák Csaba (szerk)(2006): Ifjúságszociológia. Belvedere, Szeged, (Gábor K. tanulmánya: 384-426old)
Pikó Bettina (2006): Ifjúság, káros szenvedélyek és egészség a modern társadalomban. L Harmattan KFT, Bp. (58-85old. és 30-39.old)
Szabó Andrea - BauerBéla-Laki László(szerk)(2002): Ifjúság 2000. Nemzeti
Ifjúságkutató Intézet, Bp. (Fábri I. tanulmánya: 166-179.old.)
- 7. Ajánlott irodalom
AszmannA. (szerk.)(2002): HBSC Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása. Országos Gyermekegészségügyi Intézet, Budapest.
BábosikI. (2004): Neveléselmélet. Nevelés az Európai Unióban. Osiris Kiadó, Budapest.
Szatmári Z. (szerk.) (2009): Sport, életmód, egészség. Akadémiai Kiadó, Budapest
Dorogi L., Bognár J. (szerk.). (2007): Bevezetés a fogyatékos emberek sportjába. Magyar Testnevelési Egyetem Támogató Köre Alapítvány, Budapest
- 8. egyéb információk
az oktató elérhetősége: Veressné dr. Gönczi Ibolya Debreceni Egyetem főépület 208. iroda
telefon:512-900/22094
@-cím: gonczi.ibolya@arts.unideb.hu
Debrecen, 2015. február
Veressné dr. Gönczi Ibolya sk.
egyetemi docens, tanszékvezető
A kurzussal és a követelmények teljesítésével kapcsolatos kérdésekben a Debreceni Egyetem Tanulmányi és Vizsgaszabályzata, illetve a Gazdaságtudományi Kar kiegészítései, valamint a Debreceni Egyetem Etikai Kódexe az irányadók.
- Oktató: Veressné Gönczi Ibolya